Også i år kan vi levere så godt som gåsehud-garanti på nattkonserten i Nordlyskatedralen. Magisk stemning til tross, denne konserten er ikke for de lettskremte.

“Kvartett til Tidens Ende” består av åtte satser og er den dypt religiøse Messiaens aller mest kjente verk. Det 50 minutter lange stykket, inspirert av Bibelens Johannes Åpenbaring, ble komponert og urframført i 1941 mens Messiaen satt som krigsfange i tysk konsentrasjonsleir. Musikken er både voldsom og vakker -og gjør til tider vondt – noe som reflekterer omstendighetene den ble skrevet under. Konserten markerer altså 80 år siden stykket ble fremført for første gang for 400 medfanger og vakter.

Før dette får vi høre den polske komponisten Krzystof Penderecki’s Notturno, opprinnelig skrevet til minne om Bach, nå spilt som et musikalsk takk til komponisten selv, som gikk bort i året som gikk.

 

KJØP BILLETT KJØP FESTIVALPASS

PROGRAM

K. Penderecki:
Notturno
“In memoriam JS Bach” 

O. Messiaen: 
Quatour pour la fin du temps
(«Kvartett til tidens ende»)


Pablo Barragan – klarinett
Jakob Koranyi – cello
Miriam Helms Ålien – fiolin
Nils Mortensen – klaver

Også i år kan vi levere så godt som gåsehud-garanti på nattkonserten i Nordlyskatedralen. Magisk stemning til tross, denne konserten er ikke for de lettskremte. “Kvartett til Tidens Ende” består av åtte satser og er den dypt religiøse Messiaens aller mest kjente verk. Det 50 minutter lange stykket, inspirert av Bibelens Johannes Åpenbaring, ble komponert […]